صنعت برق با ناترازی شدید تولید و مصرف مواجه است و بر اساس شواهد، اگر تدابیر لازم اندیشیده نشود این ناترازی می تواند به ارقام بزرگتری برسد.

قطع برق تهران

به گزارش همشهری آنلاین، حمیدرضا صالحی، رئیس هیات مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران گفت: امسال ناترازی برق ۱۹ هزار مگاوات بود اما ممکن است این عدد به ۲۴ هزار مگاوات افزایش یابد و باید برای گذر از این شرایط تدابیر لازم اندیشیده شود.

او با تأکید بر اینکه انتظار می‌رود خیلی شفاف مسائل و مشکلات مطرح شده و مسئولیت شرایط فعلی پذیرفته شود، گفت: اگر دولت به دنبال حل چالش‌های صنعت برق باشد و اراده جدی برای این موضوع وجود داشته باشد، می‌توانیم نسبت به آینده امیدوار باشیم.

صالحی اظهار کرد: تابستان امسال ناترازی بیش از سال‌های پیش بود، اما تا روزهای آینده شاهد کاهش ناترازی خواهیم بود. نگرانی اصلی برای تابستان سال آینده است که میزان ناترازی بیش از حال حاضر شود، اگر امسال ناترازی ۱۹ هزار مگاوات بود، ممکن است این عدد به ۲۴ هزار مگاوات افزایش یابد.

ثبت سفارش واردات خودرو ادامه دارد

مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ضمن تکذیب تعلیق ثبت سفارش واردات خودرو گفت: برای ثبت سفارش و واردات خودرو همکاری‌های خوبی با بانک مرکزی داشته‌ایم و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

وی اظهار کرد: حجم ثبت سفارش‌های سال قبل خوب بوده و بر همین اساس نیز حجم قابل‌توجهی از خودروهای وارداتی ناشی از ثبت سفارش‌های پارسال است. همچنین امسال نیز ثبت سفارش واردات خودرو ادامه دارد و عدد خوبی هم فقط در ۶ ماهه اول سال ثبت شده است.

ضیغمی ادامه داد: در بحث تخصیص و تأمین ارز هم روند مثبت بوده و بانک مرکزی برای کمک به تسهیل واردات تمام روش‌های ممکن برای تخصیص ارز را برای این بخش باز گذاشته است.

عرضه ۲ تن زعفران تعاونی‌های روستایی در بورس

در راستای فروش بی‌واسطه زعفران در تالار شفاف بورس، امروز ۲ تن زعفران خریداری شده توسط سازمان تعاون روستایی با قیمت پایه هر کیلوگرم ۹۰ میلیون تومان به‌صورت نقدی و اعتباری در بورس کالا عرضه می‌شود.

محصول عرضه شده مربوط به زعفران سال ۱۴۰۱ بوده که به‌صورت سبدی عرضه می‌شود و حداقل خرید ۱۰۰ کیلوگرم برای هر مشتری تعیین شده است.

نوسازی بافت‌های فرسوده شهری به ۳۰۵ هزار واحد رسید

محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، گفت: فرایند نوسازی بافت‌های فرسوده تا ابتدای شهریورماه به ۳۰۵ هزار واحد رسیده و تاکنون ۸۴۰ پروژه تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی هم توسط شرکت بازآفرینی تکمیل و تحویل شده است.

وی در مورد استان‌های برتر در نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: ۱۴ استان برتر در این زمینه به ترتیب استان‌های تهران، خراسان رضوی، خوزستان، اصفهان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، مازندران، البرز، همدان، فارس، کرمانشاه، قم، گلستان و کردستان ثبت شده‌اند.

صادرات به عراق از مرز ۴.۵ میلیارد دلار گذشت

عبدالامیر ربیهاوی، مدیرکل غرب آسیا سازمان توسعه تجارت گفت: تجارت سالانه ایران و عراق حدود ۱۰ میلیارد دلار است که در ۵ ماهه ۴.۸ میلیارد دلار از آن انجام شده و بیش از ۴.۵ میلیارد دلار آن صادرات ایران بوده است.

وی افزود: میزان صادرات ۵ ماهه ایران به عراق نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۳ میلیارد و ۵۰۸ میلیون دلار بود، ۲۱ درصد افزایش یافته است و امیدواریم در ۶ ماهه دوم بتوانیم رکورد ۱۰ میلیارد دلار را بزنیم.

ربیهاوی اظهار کرد: مهم‌ترین اقلام صادراتی شامل گاز مایع، مقاطع فولادی، انواع کالاهای پتروشیمی، مصالح ساختمانی و مواد غذایی می‌شود. بیشترین کالاهای وارداتی از عراق نیز ضایعات آهن‌آلات و آلومینیوم و بعضی از فرآورده‌های نفتی است.

تولید پسته کشور ۱۵ درصد افزایش یافت

داریوش سالم‌پور، مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: میزان تولید پسته، امسال نزدیک به ۳۰۰ هزار تن رسیده که در مقایسه با دو سال قبل، ۱۵ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه پسته یکی از محصولات مهم بخش کشاورزی و زیر بخش باغبانی کشور است، تصریح کرد: ایران رتبه اول دنیا را در سطح زیر کشت باغات پسته به خود اختصاص داده و ازنظر میزان تولید نیز ایران بعد از آمریکا، رتبه دوم جهان را دارد.

افزایش تدریجی نرخ بهره بین‌بانکی

داده‌های بانک مرکزی از افزایش ۰.۰۱ درصدی نرخ بهره بین‌بانکی در پایان هفته گذشته و رسیدن آن به رقم ۲۳.۷۱ درصد حکایت دارد. این رقم بالاترین سطح نرخ بهره بین‌بانکی کشور در سال جاری است.

نرخ بهره بین‌بانکی از تاریخ سوم مرداد به ۲۳.۶۸ رسید و در هفته‌های پس‌ازآن یک روند تدریجی صعودی را طی کرده است و به ترتیب در نرخ‌های ۲۳.۵۷ درصد، ۲۳.۵۹ درصد، ۲۳.۶۱ درصد و ۲۳.۶۹ درصد، ۲۳.۷۰ و ۲۳.۷۱ درصد رسیده است.

کد خبر 879478
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha